DH: Presenteren kun je leren
SLO ict basisvaardigheden & informatievaardigheden
ICT basisvaardigheden = Kennis en vaardigheden die nodig zijn om met computers om te gaan.
Informatie vaardigheden = Onderzoeksproces om systematisch, effectief en efficiënt digitale informatie te zoeken, vinden en delen.
Onderwerpen ICT basisvaardigheden:
Basisbegrippen ICT
Infrastructuur technologie
Standaardtoepassingen
Veiligheid
Creëren en publiceren van media
Onderwerpen informatievaardigheden:
Stap 1: Informatieprobleem formuleren
Stap 2: Zoekstrategieën bepalen
Stap 3: Verwerven en selecteren van informatie
Stap 4: Verwerken van informatie
Stap 5: Presenteren van informatie
Stap 6: Evalueren en beoordelen
Het SLO heeft voor elk onderwerp verschillende aanbodsdoelen opgesteld. Zie per les welke aanbodsdoelen we behandelen.
Algemene uitleg module
Tijdens deze module gaan leerlingen aan het werk om hun eigen presentatie te maken. In deze 5 lessen waaruit de module bestaat, leren leerlingen een interactieve presentatie te maken en ontwikkelen ze hun presentatie vaardigheden.
Binnen deze module wordt gebruik gemaakt van het online platform LessonUp, waarin de leerlingen de mogelijkheid krijgen om een interactieve presentatie te ontwerpen. Bij de eerste drie lessen ligt de nadruk op het bouwen van de presentatie. Daarbij wordt tevens aandacht besteed aan hoe leerlingen het best informatie kunnen opzoeken op het internet.
In les 4 en 5 wordt meer gefocust op de ontwikkeling van de presentatie vaardigheden. Het doel is om de leerlingen op deze speelse manier bewust te maken van hoe zij het best een verhaal kunnen overbrengen.
Docent: Opstarten met Lessonup
Stap 1: Ga naar https://www.lessonup.com/
Stap 2: Klik op inloggen* als docent
Stap 3: Maak een groepen map aan van jouw klas.
Stap 4: Bekijk de video hiernaast om te zien hoe je een map en presentatie per leerling aanmaakt.
*Note: Als docent maak je één account aan voor heel de klas. Het is handig om een klassenmail via Google of Microsoft aan te maken.
Leerling: Opstarten met Lessonup
Stap 1: Ga naar https://bookcreator.com/
Stap 2: Klik op sign in docent*
Stap 3: Inloggen met klassenaccount
Stap 4: Ga naar de klassenmap.
Stap 5: Leerling zoekt zijn naam en gaat naar zijn presentatie.
Note: Alleen met een docenten-account kun je presentaties maken via Lessonup. Vandaar dat leerlingen niet inloggen als leerling.
Doelen les 1
Aanbodsdoelen SLO:
Inloggen op een computersysteem of binnen bepaalde gebruikte software .
Gebruiken van een communicatieprogramma om berichten te delen met anderen.
Doel les:
Leerlingen een onderwerp laten kiezen voor hun presentatie.
De leerlingen de basisvaardigheden van het programma LessonUp aanleren.
Uitleg les 1
Waar moet je op letten:
Vaak geven leerlingen aan het lastig te vinden om een geschikt onderwerp te kiezen. Probeer deze leerlingen te enthousiasmeren en door te vragen naar onderwerpen waar ze blij van worden (denk aan hobby's, sport, TV series, etc.).
De instructiefilmpjes worden vertoond in .gif-bestanden zonder geluid. Op deze manier kan een leerling specifiek en snel zoeken.
De voorbeeldpresentatie kan worden gebruik ter inspiratie voor de leerlingen. Het is handig om deze tijdens de les te laten zien.
Als de leerling klaar is:
Extra afbeeldingen/iconen toevoegen
De achtergrond bewerken
De layout netjes en uitgelijnd maken
Doelen les 2
Aanbodsdoelen SLO:
Vaststellen van digitale bronnen waar bruikbare informatie te vinden is.
Inschatten van de aard van digitale informatiebronnen.
Doel les:
Leerlingen leren hoe zij informatie kunnen zoeken en toepassen in hun presentatie .
Leerlingen leren hoe zij symbolen en de hotspot knop kunnen invoegen in hun presentatie.
Uitleg les 2
Waar moet je op letten:
De hotspot knop is een functie die iets wat ingewikkeld kan zijn voor sommige leerlingen. Wanneer je denkt dat dit te veel gevraagd is van de leerlingen, sla dit filmpje dan over of laat het alleen zien aan leerlingen die opzoek zijn naar meer uitdaging.
De inhoud van pagina 3 en 4 kunnen vrij worden ingevuld door de leerlingen, zolang de twee functies (hotspot/symbolen) worden toegevoegd. Indien leerlingen vast lopen is het handig om de voorbeeldpresentatie weer te laten zien.
Als de leerling klaar is:
Laat de leerlingen nog een pagina maken waar ze symbolen en/of de hotspot knop toevoegen.
Laat leerlingen die verder op weg zijn andere leerlingen helpen die meer moeite hebben met het programma.
Doelen les 3
Aanbodsdoelen SLO:
Kiezen van een geschikte (standaard)toepassing voor het creëren van 'content'.
Doel les:
Leerlingen inzichtelijk maken hoe ze hun presentatie interactief kunnen maken.
Leerlingen leren hoe zij de quizvraag, woordweb en sleepvraag kunnen toepassen in hun presentatie.
Uitleg les 3
Waar moet je op letten:
De les draait om interactie. Dit kan echter een moeilijk begrip zijn voor de leerlingen. Zorg dat je de term interactie eerst uitlegt voordat je hem gaat gebruiken.
De sleepvraag kan ingewikkeld zijn voor sommige leerlingen. Wanneer je denkt dat dit te veel gevraagd is van de leerlingen, sla dit filmpje dan over of laat het alleen zien aan leerlingen die opzoek zijn naar meer uitdaging.
Als de leerling klaar is:
Het zal de leerlingen waarschijnlijk best wat tijd kosten om twee van de drie opties goed te verwerken in hun presentatie. Mochten ze toch eerder klaar zijn, kunnen ze een extra interactieve tool toevoegen of een extra slide toevoegen met meer informatie over het gekozen onderwerp.
Doelen les 4
Aanbodsdoelen SLO:
Presenteren van het antwoord op een vooraf bepaalde manier.
Doel les:
Leerlingen inzichtelijk maken wat ze beter wel en niet kunnen doen tijdens hun presentatie.
Leerlingen laten oefenen met observeren en verwoorden hoe zij de presentatie van de docent hebben ervaren.
Uitleg les 4
Waar moet je op letten:
Bij de opdracht is het de bedoeling dat jij als docent bewust en overdreven voorbeelden van verkeerd presenteren laat zien. Je kunt hier de voorbeelden laten zien die zijn gebruikt in de module (brabbelen, blaadje voor je houden, naar het scherm kijken) of kiezen voor andere voorbeelden zoals een prop maken van je blaadje, fluisteren, iemand heel lang aanstaren etc.
Met het oog op de tijd en de rust in de klas raden we aan eerst al de 4 voorbeelden te geven en pas hierna in te gaan op de aanmerkingen van de leerlingen.
Als de leerling klaar is:
Dit is de laatste les dat de leerlingen aan hun presentatie kunnen werken. Zorg dat de leerlingen hun presentatie af maken en finetunen wanneer er tijd over is.
Doelen les 5
Aanbodsdoelen SLO:
Bespreken van de kwaliteit van het antwoord op de informatievraag.
Evalueren aan de hand van concrete vragen, hoe het proces van informatieverwerving is doorlopen.
Doel les:
Leerlingen het vertrouwen geven om te presenteren en voor een groep te staan.
Leerlingen laten oefenen met het geven van feedback.
Uitleg les 5
Waar moet je op letten:
Bij stap 3 staat aangegeven dat de leerlingen per groep 1 persoon kiezen die mag presenteren. Probeer zelf aan te voelen of de klas in staat is om zelf iemand uit te kiezen per groep, mocht het niet gaan kies dan zelf een leerling per groep.
Zorg dat je aan het eind van de les de leerpunten van de module met de leerlingen bespreekt.
Als de leerling klaar is:
Waarschijnlijk zal je niet veel tijd over hebben binnen deze les. Mocht het toch het geval zijn kun je uitgebreid bespreken met de leerlingen wat zij hebben geleerd tijdens deze module en vragen hoe zij hun leerpunten kunnen toepassen in hun verdere (school) carrière.